Buitengewone omstandigheden – wat betekent dit voor uw claim?

Luchtvaartmaatschappijen wijzen schadeclaims vaak af met als reden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Laat u hierdoor niet ontmoedigen. Veel van deze redenen zijn ongegrond. Toch zijn er situaties waarin er daadwerkelijk geen recht op compensatie bestaat.

Wat zijn buitengewone omstandigheden? 

Volgens EU-Verordening 261/2004 is er sprake van een buitengewone omstandigheid wanneer aan alle drie de criteria wordt voldaan:

  • Onvoorzienbaar – het evenement treedt onverwacht op.
  • Onvermijdbaar – zelfs met alle redelijke maatregelen van de luchtvaartmaatschappij had de verstoring niet voorkomen kunnen worden.
  • Extern veroorzaakt – het evenement ligt buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij.

Een voorbeeld hiervan is de coup­poging in Turkije op 15 juli 2016, die talrijke vluchtvertragingen en annuleringen tot gevolg had. Deze gebeurtenis was noch voorspelbaar, noch door de luchtvaartmaatschappijen te beïnvloeden en werd uitsluitend veroorzaakt door externe politieke factoren. Daarom wordt dit beschouwd als een buitengewone omstandigheid. In dergelijke gevallen treft de luchtvaartmaatschappij geen schuld en hebben passagiers geen recht op compensatie voor vertragingen of annuleringen op die dagen.

Bewijslast ligt bij de luchtvaartmaatschappij

De luchtvaartmaatschappij moet in geval van een geschil aantonen:

  • dat er daadwerkelijk sprake was van buitengewone omstandigheden, en
  • dat deze omstandigheden specifiek de betreffende vlucht hebben beïnvloed, en
  • dat alle redelijke maatregelen zijn genomen om de verstoring te voorkomen.

 

Voorbeelden van buitengewone omstandigheden

Sommige gebeurtenissen kunnen de reguliere vluchtoperaties aanzienlijk verstoren, maar liggen buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij. Hieronder vindt u typische voorbeelden van dergelijke buitengewone omstandigheden.

Stakingen

Stakingen worden in principe beschouwd als een buitengewone omstandigheid, mits ze niet door de luchtvaartmaatschappij kunnen worden beïnvloed.

  • Luchthavenpersoneel (werkt voor alle maatschappijen)
    • Bagageafhandeling
    • Veiligheidspersoneel
    • Luchthavenleiding / verkeerstorenpersoneel

Speciale gevallen:

Stakingen van piloten van één enkele luchtvaartmaatschappij moeten individueel worden beoordeeld – in sommige gevallen kan compensatie mogelijk zijn. Zonder gerechtelijke stappen betalen luchtvaartmaatschappijen meestal niet, maar via Aviclaim kan het proces worden afgehandeld.

 

Veiligheidsrisico’s & politieke gebeurtenissen

  • Oorlog, politieke onrust, terrorisme
  • Bomdreigingen of vondst van explosieven
  • Sabotage van het vliegtuig of de vloot
  • Sluiting van luchthavens om veiligheidsredenen
  • Verwijdering van onbegeleid bagage of agressieve passagiers

 

Extreme weersomstandigheden

  • Storm, orkaan, mist, ijsvorming
  • Blikseminslag, hagelschade, zware turbulentie
  • Natuurrampen zoals aardbevingen of aswolken (bijv. vulkaan Eyjafjöll 2010)
  • Tekorten aan dooi-middelen door extreme omstandigheden

Birdstrike

  • Botsing met een vogel tijdens de vlucht, het opstijgen of de landing, wat onmiddellijke inspectie en, indien nodig, reparatie van het vliegtuig vereist.

Vluchtverkeerbeheer / ATC

  • Beslissingen van de luchtverkeersleiding (luchtverkeerssluitingen, capaciteitsbeperkingen)
  • Sluiting of beperking van start- en landingsbanen

Medische noodsituaties / persoonlijke redenen

  • Acute ziekte of overlijden van passagiers of bemanningsleden
  • Noodlanding om medische redenen
    Verwijdering van agressieve of gevaarlijke passagiers die vertraging veroorzaken

Onverwachte veiligheids- of technische problemen

  • Schade door derden (bijv. botsing met luchthavenvoertuig)
  • Verborgen fabricagefouten
  • Technische defecten ondanks correct onderhoud
  • Vervroegd falen van onderdelen die eigenlijk langer mee hadden moeten gaan
  • Uitval van essentiële systemen (avionica, motoren, stuurvlakken, landingsgestel)
  • Rook, vuur of geuren aan boord (indien niet door onderhoudsfouten veroorzaakt)
  • Elke situatie die onmiddellijke inspectie of reparatie vereist voordat de vlucht kan worden uitgevoerd

 

Situaties die geen buitengewone omstandigheden zijn

  • Technische defecten door slecht onderhoud
  • Planbare technische problemen
  • Fouten in de dienstplanning (bemanning “out of hours”)
  • Slechte operationele planning (krappe aansluitingen, etc.)

In deze gevallen bestaat in principe recht op compensatie, mits de vertraging bij aankomst minimaal 3 uur bedraagt of de vlucht is geannuleerd.

Voer uw eerste vlucht in

In een paar minuten geregeld Geen administratiekosten Geen succes, geen kosten