Is uw vlucht geannuleerd?
Voer uw geannuleerde vlucht in en zie gelijk op hoeveel vergoeding u recht heeft.
Het kan iedereen overkomen: u bent klaar om te reizen en krijgt te horen dat uw vlucht is geannuleerd. Dit kan voor veel stress en onzekerheid zorgen, zeker als u al een geplande reis, aansluitende vluchten of belangrijke afspraken heeft. Gelukkig beschermt de Europese wetgeving (EU-verordening 261/2004) uw rechten als passagier. Deze regels zorgen ervoor dat u niet zomaar aan uw lot wordt overgelaten en in veel gevallen recht heeft op compensatie, verzorging en een alternatieve vlucht.
Wat zijn mijn passagiersrechten als mijn vlucht wordt geannuleerd?
U heeft de volgende rechten wanneer uw vlucht geannuleerd wordt:
✅ Een vergoeding voor uw geannuleerde vlucht
✅ Een vervangende vlucht of terugbetaling van uw ticket
✅ Verzorging op de luchthaven (maaltijden en drankjes)
✅Bij een vervangende vlucht op de volgende dag: overnachting in een hotel en vervoer daar naartoe
Alternatieve vlucht of terugbetaling van het ticket
Als uw vlucht is geannuleerd, heeft u de volgende rechten:
✅ U kunt een alternatieve vlucht bij de luchtvaartmaatschappij aanvragen.
✅ Als de luchtvaartmaatschappij geen alternatieve vlucht aanbiedt, mag u zelf een nieuwe vlucht boeken en de kosten van het originele ticket terugvorderen.
✅ Heeft u een pakketreis geboekt? Neem dan contact op met uw reisorganisatie voor een alternatieve vlucht.
Wilt u uw reis na de vlucht annulering niet meer voortzetten?
✅ U heeft recht op terugbetaling van uw ticket.
Verzorging op de luchthaven
Op de luchthaven heeft u, ongeacht de reden van de vluchtannulering, recht op verschillende voorzieningen van de luchtvaartmaatschappij:
- Recht op alternatieve vervoer
- Terugbetaling van uw ticket
Vanaf een wachttijd van 2 uur op de luchthaven:
- Maaltijden en verfrissende dranken (geen alcoholische dranken)
- Twee telefoongesprekken of e-mails
Bij langere wachttijden die een overnachting vereisen, heeft u daarnaast recht op:
- Een hotelovernachting
- Vervoer tussen luchthaven en hotel
Wanneer heeft u recht op compensatie?
Als uw vlucht wordt geannuleerd, moeten bepaalde voorwaarden zijn vervuld om recht te hebben op financiële compensatie van de luchtvaartmaatschappij.
Het tijdstip waarop uw vlucht is geannuleerd, is hierbij van doorslaggevend belang. Daarnaast moet de vervangende vlucht die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden aan specifieke voorwaarden voldoen, zodat u aanspraak kunt maken op compensatie voor uw geannuleerde vlucht.
Uw vlucht is minder dan 7 dagen voor vertrek geannuleerd:
✅ U heeft recht op compensatie als uw vervangende vlucht meer dan 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later op de bestemming aankomt.
Uw vlucht is 7 tot 14 dagen voor vertrek geannuleerd:
✅ U heeft recht op compensatie als uw vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of meer dan 4 uur later aankomt.
Uw vlucht is meer dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd:
❌ U heeft geen recht op compensatie voor een geannuleerde vlucht.

Omdat het lastig inschatten is hoe lang uw vluchtafstand is, zetten we hieronder een aantal voorbeelden neer:
- Amsterdam naar Londen, Dublin, Oslo, Berlijn, Parijs, Barcelona, Madrid, Rome, Milaan → €250,00 per passagier
- Amsterdam naar Malaga, Istanbul, Marrakech, Athene en de Canarische eilanden → €400,00 per passagier
- Amsterdam naar Hurghada, Miami, Qatar, Singapore, Tokyo, Buenos Aires → €600,00 per passagier
Staat uw bestemming er niet tussen, vul gelijk uw vluchtnummer in en ons systeem berekent voor u de afstand en de bijbehorende compensatie!
Wanneer valt een vlucht onder EU-verordening 261/2004?
Om uw rechten als passagier volgens EU-Verordening 261/2004 te kunnen uitoefenen bij een geannuleerde vlucht, moeten daarnaast de volgende voorwaarden gelden:
✅ De vlucht vertrekt vanuit een EU-luchthaven, of
✅ De vlucht vanuit een land buiten de EU naar de EU vliegt en wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Let op: bij codeshare-vluchten is alleen de uitvoerende luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. Heeft u bijvoorbeeld een KLM-vluchtnummer voor een vlucht die wordt uitgevoerd door een partnermaatschappij buiten de EU, zoals Delta Airlines, dan valt deze vlucht niet automatisch onder de EU-verordening en kunt u geen compensatie claimen.
✅ Er zijn geen buitengewone omstandigheden (bijv. extreem weer, terreurdreiging, noodlanding).
Wat zijn buitengewone omstandigheden?
Luchtvaartmaatschappijen wijzen vaak compensatieclaims van passagiers af en verwijzen daarbij naar buitengewone omstandigheden als oorzaak van de annuleringen. In veel gevallen is deze reden echter ongegrond en heeft u alsnog recht op compensatie voor een geannuleerde vlucht.
Maar wat is nu precies een buitengewone omstandigheid? Vanaf wanneer worden zware onweersbuien of sterke wind daadwerkelijk beschouwd als een legitieme reden voor een vluchtvertraging of vluchtannulering? De nationale toezichthouders die het luchtverkeer reguleren, spelen een cruciale rol bij de correcte toepassing van de verordening.
In het algemeen worden buitengewone omstandigheden gekenmerkt door drie factoren: ze zijn onvoorspelbaar, treden onverwacht op, kunnen ondanks alle inspanningen van de luchtvaartmaatschappij niet worden vermeden (dus onvermijdelijk) en worden niet door de luchtvaartmaatschappij zelf veroorzaakt, maar door externe factoren.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn: oorlog of politieke instabiliteit, terrorisme, bommelding, veiligheidsrisico’s, staking van luchthavenpersoneel, vogelbotsingen en slechte weersomstandigheden.
Vlucht geannuleerd? Dit moet u doen!
Hieronder vindt u een handige checklist met stappen die u kunt nemen als uw vlucht is geannuleerd:
Vraag de reden van de annulering
- Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om compensatie te betalen aan passagiers bij een annulering, tenzij deze is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden. Voorbeelden van buitengewone omstandigheden zijn bijvoorbeeld de sluiting van een luchthaven, een landings- of startbaan door een crash of brand.
Bewaar uw reisdocumenten
- Indien u later een claim wilt indienen voor uw geannuleerde vlucht, is het belangrijk om uw reisdocumenten te bewaren. Bijvoorbeeld uw boekingsnummer is essentieel voor de luchtvaartmaatschappij om uw boeking te lokaliseren.
Regel een terugbetaling of alternatieve vlucht
- Als uw vlucht is geannuleerd, heeft u recht op een alternatieve vlucht naar uw bestemming. Indien de aangeboden vlucht niet geschikt is, mag u deze weigeren en een terugbetaling van uw ticket vragen. Boekt u daarna een nieuw ticket bij een andere luchtvaartmaatschappij, dan hoeft de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij die de vlucht heeft geannuleerd het prijsverschil niet te dekken.
Onthoud uw nieuwe vluchtnummer
- Het is belangrijk om te onthouden met welke vlucht u uiteindelijk naar uw eindbestemming vliegt. In geval van een annulering zal dit vaak een ander vluchtnummer zijn dan oorspronkelijk gepland. Door te registreren met welke vlucht u vliegt, kunt u altijd aantonen hoeveel later u bent aangekomen op uw bestemming.
Bewaar bonnetjes tijdens het wachten
- Als u door de annulering langere tijd op de luchthaven verblijft en extra kosten maakt, is het van belang om de bonnetjes te bewaren. De luchtvaartmaatschappij moet deze kosten namelijk vergoeden. Houd er rekening mee dat de maatschappij alleen hoeft te vergoeden wat u kunt aantonen met bonnetjes.
Hoogte van de compensatie
De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht, ongeacht de prijs van uw ticket:
- Tot 1.500 km: €250 per passagier
- 1.500 – 3.500 km: €400 per passagier
- Meer dan 3.500 km: €600 per passagier
Is uw vlucht geannuleerd en mist u hierdoor een aansluitende vlucht?
Als u een reis met meerdere vluchten heeft, bestaat de kans dat u uw aansluiting mist door een vluchtannulering. Waar heeft u in dat geval recht op?
De compensatiebedragen worden bepaald op basis van de afstand van de vlucht. Dit betekent dat als één deel van uw reis wordt geannuleerd, de afstand van de gehele reis wordt meegenomen bij het bepalen van het compensatiebedrag.
Het is belangrijk dat de gehele reis in één boeking is gemaakt. Zijn het losse boekingen, dan is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor het halen van uw aansluiting.
Daarnaast is het van belang dat de geannuleerde vlucht valt onder de Europese wetgeving. Over het algemeen betekent dit dat de vlucht moet vertrekken vanuit Europa of uitgevoerd moet worden door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Mist u bijvoorbeeld uw aansluitende vlucht doordat een specifieke vlucht in Zuid-Amerika door een Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij wordt geannuleerd, dan heeft u geen recht op compensatie.
We raden je aan de vlucht vertraagd pagina te lezen als je vertraging had.
Waarom uw claim via Aviclaim indienen?
Luchtvaartmaatschappijen reageren zelden, of alleen met verwijzing naar “buitengewone omstandigheden”, op vragen van reizigers, wat veel tijd en stress kost. Een advocaat inschakelen is bovendien vaak tijdrovend en duur. Met Aviclaim heeft u echter specialisten in luchtvaartrecht aan uw zijde, die uw compensatieclaim snel en zonder bureaucratie voor u indienen. Zo kunt u uw rechten uitoefenen en tot €600 per passagier (excl. commissie) terugvorderen.
Aviclaim is gespecialiseerd in passagiersrechten en helpt u uw rechten te beschermen als u problemen heeft gehad tijdens uw vlucht. In de afgelopen jaren hebben we duizenden klanten geholpen hun recht op compensatie bij geannuleerde vluchten te verkrijgen.
Met meer dan 25 jaar ervaring in het luchtvaartrecht staan onze advocaten op gelijke voet met de luchtvaartmaatschappijen. Wij weten precies hoe zij werken en kennen de juridische tactieken die zij toepassen. Wij beoordelen iedere claim zorgvuldig en helpen u de compensatie en terugbetaling te krijgen waar u recht op heeft. Wij zijn uw betrouwbare partner bij problemen met uw vlucht.
Voor u is het indienen van een claim via Aviclaim volledig risicovrij – wij ontvangen alleen bij succes een commissie. Ongeacht welke problemen u tijdens uw vlucht ervaart – of het nu gaat om een geannuleerde vlucht, vertraging, overboeking of
– en ongeacht de luchtvaartmaatschappij, wij zetten uw rechten door en vorderen ook uw extra gemaakte kosten terug.
Mijn geannuleerde vlucht voldoet aan de voorwaarden, waarom Aviclaim?
No Cure, No Pay!
Wij werken op basis van no cure, no pay. U kunt gratis en vrijblijvend uw geannuleerde vlucht controleren. Alleen als we uw claim indienen en winnen, houden we 29% van het geclaimde bedrag in. Als het niet lukt, zijn er voor u geen kosten, ongeacht hoe ver we moeten gaan.
Juridisch traject
Wij voeren dagelijks dezelfde discussies met de luchtvaartmaatschappijen en weten goed in te schatten wanneer een claim rechtsgeldig is. Krijgen we uw compensatie niet na een aantal brieven, dan starten we een rechtszaak namens u!
Best beoordeeld met een 9.3!
Duizenden tevreden klanten hebben te maken gehad met geannuleerde vluchten en hebben reeds een compensatie ontvangen. Zij beoordelen ons met een dikke negen, een resultaat waar we trots op zijn!
Hoe werkt het?
Check uw vlucht
U kunt gelijk uw geannuleerde vlucht checken! Had u een overstap of vervangende vlucht, dan kunt u dat ook aangeven, evenals de situatie. Indien ons systeem aangeeft dat u recht heeft op compensatie, dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk bevestigen!
Claim indienen
Heeft u recht op compensatie? Dan kunt u in een paar minuten uw claim afronden. We hebben alleen een boekingsbevestiging, legitimatiebewijs en een getekende volmacht nodig! Heeft u ook nog kosten gemaakt gedurende de vertraging? Lever de bonnetjes gelijk in, dan claimen we die ook!
Claimen!
Gelukt? Dan is het nu aan ons! We zullen namens u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor de opgelopen vertraging! Dit gaat vaak moeizaam, en kan dan ook enkele maanden duren. Soms moeten we zelf de rechtbank in om uw gelijk te halen! We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Uitbetaling
Ja! Het is ons gelukt! Vaak ontvangen wij het geld van de luchtvaartmaatschappij, waarna wij het zo snel mogelijk naar uw rekening zullen overmaken. Voor onze bewezen dienst houden we 29% van het claimbedrag in. Geen succes? Dan zijn er ook geen kosten.